Een eeuw geleden, half november 1922 staan de kranten vol met advertenties over het aanstaande Sinterklaasfeest. Een bonte verzameling van cadeau-tips, voor rijk en arm, groot en klein.
De meeste advertenties zijn geplaatst door de grote zaken in Maastricht en Heerlen. Het zijn de jaren na de Eerste Wereldoorlog en ‘Goedkoop’ is een belangrijk aanbevelingspunt in de advertenties. Er wordt op de kleintjes gelet in deze jaren van herstel. Zo meldt een juwelier uit Maastricht dat bij hem alles het voordeligst is. In de modezaken worden typische producten van deze tijd aangeboden, zoals herenhoeden, gehaakte en zijden dassen en petten. ‘Elegante modellen tegen de laagste prijzen’. De winkels van Pieters Teuwen hebben ‘prachtige speelgoed cadeaus bij aankoop van 1,5 kilo van de van ouds bekende Nicolaas peperkoek’.
V&D in Heerlen pakt groots uit. Zij organiseert een receptie met Sinterklaas. Er wordt aangekondigd dat hij op 20 november om 14.20 uur met zijn zwarte knecht aan zal komen op het treinstation in Heerlen. De kindervriend zal bij gunstig weer een rondrit maken door het centrum van de stad. Precies om 15.00 uur ’s middags wordt hij in de winkel verwacht. Vanaf die dag zal Sinterklaas dan elke middag van 14.30 uur tot 17.30 uur aanwezig zijn op de eerste etage van de zaak. V&D’s speelgoed heeft scherpe, concurrerende prijzen en wordt getoond in de nieuwe lichthal van de winkel, een bijzonderheid in deze tijd.
In andere advertenties wordt reclame gemaakt voor de beste jongensboekjes, van Pietje Bell en Tim en Tom. Paraplu’s en wandelstokken worden aangeprezen als ‘altijd welkom’ en het bedrijf Jurgens, de voorloper van het huidige Unilever, biedt een revolutionair nieuw product aan: plantaardige boter. ‘Heerlijk, voedzaam en voordelig’. En ‘wat is nou een beter Nicolaas cadeau dan een mooie tabakspijp’ melden de gebroeders Kirsch waarvan zij ‘een keurige sortering’ hebben tegen ‘speciaal voordelige prijzen.’
Voor de rijkere mensen is er de nieuwe Renault type 6 HP, die wordt aangeprezen als ‘speciaal geschikt voor de heren doktoren, notarissen en zakenmensen’. De auto heeft afneembare wielen en een reservewiel met band erop, een elektrische claxon, rijdt één op 16 en heeft een uitstekende vering. Het is zo stelt men ‘Franse afwerking voor Amerikaanse prijzen’. De auto’s worden vanuit Parijs geleverd. Dat betekent dat bij de prijs die in de advertentie vermeld staat, nog eens 100% moet worden opgeteld voor het vervoer vanuit de Franse hoofdstad naar Limburg en belastingen in Nederland.
Laat het heerlijk avondje nu maar komen…