In april 1989 gaat er volgens het Limburgs Dagblad een schok door bierdrinkend Limburg. Het Hollandse Heineken neemt de trots van Wijlre over: de Brand Bierbrouwerij. “Tot in de ziel geraakt” is de kop van het krantenartikel. De Brand Bierbrouwerij heeft jarenlang haar Limburgse identiteit benadrukt met de slogan “Het Bier waar Limburg trots op is” en uitgerekend dat bedrijf komt nu in Hollandse handen.
Landelijke kranten zoals het Parool en de NRC besteden er aandacht aan. Het Limburgs Dagblad wijdt meerdere artikelen aan reacties op de overname, waaronder die van Limburgse collega-brouwerijen en consumenten. Een journalist van het Limburgs Dagblad besteedt een hele pagina aan deze kwestie. Hij had gedacht dat de overname emoties zou oproepen maar constateert dat het soms nog erger is dan verwacht. Zo plakt een restauranthouder de naam Brand af en belt een vertwijfelde consument de redactie van de krant en vraagt of de krant hier niet iets aan kan doen.
In de reacties van de collega brouwerijen vechten verstand en emotie met elkaar. Rationeel is de overname wel te begrijpen maar emotioneel ligt het anders. Het is toch een mooi eeuwenoud Limburgs bedrijf dat zijn zelfstandigheid verliest en nu vanuit Zoeterwoude in de provincie Zuid-Holland zal worden aangestuurd. “Verdomde jammer’ verzucht bierbrouwer Alfa uit Schinnen. Het verstand zegt dat de Koninklijke Brand bierbrouwerij meer kansen krijgt als ze gebruik kan gaan maken van het distributienetwerk van Heineken en nieuwe markten, vooral in het buitenland kan veroveren. De biermarkt in Nederland stagneert al jaren en de groei moet uit het buitenland komen. Brand is dan zelf al acht jaar actief op de Amerikaanse markt, maar volgens het bedrijf is het beter om dat te doen met een sterke partner, zo kunnen de risico’s beter worden gedekt. De aansluiting bij Heineken zou de Brand bierbrouwerij ook nieuwe groeikansen geven in Europa, zo staat er in een gezamenlijke persverklaring.
Het verlies van de zelfstandigheid wordt ook door de medewerkers van het bedrijf betreurd. Het totaal onverwachte nieuws is ingeslagen als een bom. De voorzitter van de Ondernemingsraad hoopt dat bepaalde tradities zullen blijven bestaan, zoals het jaarlijkse feest in mei rond het Up-bier en de uitreiking van een prijs aan een promotor van de Limburgse cultuur. Hij vindt het extra jammer dat de overname net plaatsvindt in het jaar dat Limburg het 150-jarig bestaan van haar provincie viert.
Nu, drieëndertig jaar later is bekend gemaakt dat de productie van Brand-bier verdwijnt uit Wijlre en verplaatst wordt naar Brabant en Zuid-Holland. Ook dit onverwachte besluit wordt als een schok ervaren en door veel mensen betreurd. En terecht.